Tova Hedblad

INTERACTION DESIGNER

Har grund i beteendevetenskap, produktion och logistik samt vård och omsorg. Jag drivs av att förena problemlösning, research, funktionalitet och förändringsarbete. Jag har erfarenhet av att driva projekt från idé till färdig produkt med hög arbetsmoral och engagemang. Gärna tillsammans med ett kreativt team - med bred kompetensutveckling.

Projekt galleri

Utforska några av mina senaste projekt.

PROJEKT #1

DRIVELESS 

I projektet fick vi arbeta i team för att designa funktioner i hur autonoma bilar och dess kommunikation till användaren vilket är ett stort designproblem och behöver förstärkas med tanke på teknikens utveckling, där användare ska känna sig inkluderade och en del av tekniken på ett användarvänligt sätt. Vi landade i konceptet Driveless. Ett multimodalt system som sömlöst interageras i vardagen med fokus på att användare ska känna sig trygga. Systemet bygger på tre huvudfunktioner:
  • Uppkoppling mellan enheter

    Add more detail about this feature, such as benefits, appearance, components

  • Visuell feedback via ljus

    Bilens gränssnitt i form av ljus i kombination med färgval och rörelse

  • AR filter för säker körning i storstäder

    Add more detail about this feature, such as benefits, appearance, components

Vilka metoder användes?

635 metoden

Kreativ idémetod som görs i grupp för att bygga på varandras idéer och hitta varierande lösningar.

Pugh chart

Beslutsverktyg för att jämföra olika designalternativ utifrån kriterier som användbarhet ex.

Double diamond

Designprocessmetod som innefattar fyra faser som växlar mellan att tänka divergent och konvergent.

Prototyping

Skapa en förenklad version av produkt eller tjänst för att testa och utvärdera för att få feedback från användarna.

Projekt #2

Digital verksamhetsberättelse för Samhällskontraktet

Från texttung PDF till ett interaktivt och funktionellt system med fokus på tillgänglighet, läsbarhet, målgrupp & behov, copywriting, trovärdighet och användbarhet. 
printed sticky notes glued on board
PROJEKT #3 #4 #5

Mockups 

Projekt i team - Figma

Tillägg av Coops hemsida - Främja att handla mer närproducerat

Flertal spelifieringsmoment och uppmuntran till att handla närproducerat implementerades sömlöst i prototypen för att nudgea användare i en viss riktning. Detta kopplades även ihop med ett poängsystem som var tänkt att ge dessa användare förmåner/belöning för deras miljöval.

Projekt i team - Figma

Tydlig navigation & lättläst version av Skatteverket - fokus på tillgänglighet

Tillägg av tillgänglighetsredorörelse, lättläst språk, layout, hierarki och WCAG guidelines. I vissa delar på hemsidan var inte språket tillräckligt tydligt för användarna och det kändes det viktigt för oss att alla ska kunna förstå och ta del av information på myndigheter och offentliga aktörer därför är det ett mer lättläst språk i prototypen. 

Individuellt projekt - Sketchup

Modell av fysisk plats - lära sig att designa och skapa i olika program

Skissade trappen vid entrén på Mälardalens universitet i Eskilstuna på papper och designade sedan elementet vidare i programmet Sketchup. Hela processen gav förståelse i varför storlek, ljus och former har stor betydelse i hur det uppfattas - samt hur användbart ett sådant program kan vara för att visualisera en idé.

PROJEKT #6

Virtuell träningsmiljö för sjuksköterskor och 3D modellering

Projektet innebar att skapa en meningsfull virtuell miljö för målgruppen samt 3D modellera de objekt och redskap som ska finnas i VR miljön. Det största problemet som uppdragsgivare lyfte var brist på rutin, tid och resurs att träna på ABCDE-metoden. Personal får därför inte tillgång till mängdträning, som är avgörande för arbetsrelaterade situationer. En träningsmiljö i VR, som är anpassad efter användarens olika nivåer av tidigare erfarenhet både tekniskt och medicinskt, gör det tillgängligt, flexibelt och tryggt att lära och träna. Här kan personal öva steg för steg i olika tänkbara och realistiska scenarion - perfekt för sjuksköterskestudenter eller rutinkoll av sjukvårdspersonal. Kan även ses som ett innovativt komplement till den traditionella utbildningen som givet är viktig att bibehålla.

3 centrala delar

Autodesk 3d studio max

De olika redskapen och objekten till varje moment tillhörande övningen i VR miljön har 3D modellerats i Adobe Autodesk 3ds max där noggrant arbete utfördes för att skapa affordans och god användbarhet. Exempelvis genom att skapa objekten i rätt storlek och göra de visuellt tilltalande och verklighetstrogna. 

ShapesXR

VR systemet designades i ShapesXR tillsammans med Figma där positionering, upptäckbarhet, färgval och tydlighet var avgörande för att möta användarens behov och likna ett realistiskt scenario där användaren slipper vrida huvudet i onaturliga rörelser eller ha svårt att uppfatta instruktioner.

Multimodalitet

I vissa delar kombineras det visuella med audiella för att kognitivt involvera användaren i övningen då delar av ABCDE-metoden handlar om att uppfatta och särskilja ljud. Det kan vara avgörande för att bedöma en patient i det steget man befinner sig i ABCDE-metoden.

Vid sidan av UX design
Har ett stort intresse av att skriva, fotografera och skapa innehåll till sociala medier och företag.

Samarbeta eller jobba tillsammans

Kontaktuppgifter

Har du frågor, eller vill du diskutera ett projekt eller eventuellt samarbete? Hör gärna av dig via mail eller telefon.
Namn E-post Meddelande Skicka